Tuan Belog

My photo
Blogging since 18 November 2011. Heyyy, slowly I'm backk ! dhiaadawiyah@gmail.com

Sunday, 28 October 2012

Pertama kali makan ... SUSHI !



Assalamualaikum ~
 ¡Hola ( " Hi " in Spanish )

Berkurun lama nak update entri ni .. tak update juga. Masa menghimpit diri dan berlalu dengan pantas. 

( 16 Ogos 20112 )

Wieya and ... my friends .. Shamine ..jalan-jalan shopping baju raya . Dah habis shopping,  kami berbuka puasa di McDonald, Sogo .

                                      Shamine Illiyani and his sister .. Shamine .. too

Budak ini lah ! Eh ? Sahabat inilah yang suka mempengaruhi orang lain .. Dia lah yang mempengaruhi kuu .. untuk menikmati sushi yang lazat itu . Dan sekarang, dia juga berusaha untuk mempengaruhi ku dengan ikan keli ... eeiiiiuu ! Tolong .. tak suka ikan keli !

Pertama kali rasa .. sushi ~
wahh.. nikmatnya.. sedap.. maklum lah.. tak pernah rasa kan..



Sushi , ada macam-macam jenis .. kawan kepada kakak Shamine , beli sushi yang dekat atas ni ..

Ada 7 jenis Sushi utama .
- Chirashizushi 
- Inarizushi 
- Makizushi
- Narezushi
- Nigirizushi
- Oshizushi 
- Gaya Barat sushi.  

Kesemua jenis sushi adalah termasuk beras sushi. Perbezaan sahaja adalah  jenis Sushi datang dari barang-barang. Contohnya, topping, penyediaan, tampalan dan perasa. Terdapat kaedah kontemporari dan kaedah tradisional dan memberi impak kepada penyediaan dan rasa. 


Yang Wieya beli ni pula.. Nama dia, Sushi Maki atau Makizushi . 

Setelah Wieya kaji dalam internet, itupun selepas Wieya melahap habis Sushi ni.. bahan yang ada dalam pembuatan sushi yang menyedapkan lagi Sushi ini adalah Beras Sushi, Rumpai Laut Nori .. Inti dia pula, timun, halia, lobak putih, telur dan isi ketam.

Makizushi adalah Sushi yang paling popular. Dikenali sebagai Norimaki atau Makimono. Tradisinya Makizushi bersedia dengan bantuan tikar buluh. Makizushi dibungkus dengan rumpai laut. Bukan tikar buluh macam dekat ruang tamu rumah tu ye, ni tikar buluh nak gulung sushi dengan elok. Kecil aje tikar gulung sushi ni. 

Kalau nak kenal dengan lebih lanjut tentang tikar gulung sushi ni, boleh lah cari di Google ye. 

Sekarang .. sushi ini pun dah banyak dijual di pasaraya. Contohnya, sogo, Giant .. Restoran makanan Jepun pun ada tau. Jadi, tak susah nak dapatkan makanan Jepun kalau teringin nak makan.

Sushi Maki ni adalah makanan Jepun yang pertama yang Wieya pernah cuba. Yang kedua, baru-baru ni, Wieya ada cuba Takoyaki


Nak tau Takoyaki tu macam mana ? Tunggu entri seterusnya daripada Wieya ok  !
 

Tice Adios !



Terima Kasih kerana sudi membaca entri ni, datang lagi . :)

3 comments:

Sayidah Nafisah Ruslan said...

saya paling suka sushi tuna.. ya allah sedapnya~~ :)

takoyaki pun feveret saya. saya paling suka takoyaki chicken and cheese.. selalunya dekat jusco ade jual..

kan dah teringin nak makan ni.. awak punye pasal lah ni.. haha

Rapunzeel Cikilolo said...

hehe. i tak makan sushi...

Ammelia Yusoff said...

reti makan je. hahahha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...