Tuan Belog

My photo
Blogging since 18 November 2011. Heyyy, slowly I'm backk ! dhiaadawiyah@gmail.com

Monday, 28 May 2012

Cara Memilih Sahabat

Dalam kehidupan di dunia ini , tak semua orang yang kita boleh jadikan sahabat kan ? .. Biasalah . Lain orang , lain sikapnya . Tak sama dengan kita . Warna rambut sahaja hitam, tapi hati lain - lain . Tapi , fesyen sekarang , rambut dah ada macam - macam  colour dah .

                            credit gambar : nurfmn90@yahoo.com.my

Pesanan Al Qamah kepada anaknya.

Anakku , jika kamu berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang.. maka pilihlah yang mempunyai sifat ini. Iaitu, jika engkau melayaninya..ia suka melindungimu. Jika engkau menjadi sahabatnya.. dia akan menjadi hiasan bagi dirimu dan jika engkau dalam keadaan kekurangan nafkah.. dia akan mencukupkan keperluanmu. 


1 | Pilihlah sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuan .. lalu dia menyambut dengan rasa terharu. Jika dia melihat kebaikan yang timbul dalam dirimu, dia suka menghitungnya dan dianggap sangat berguna. Sementara jika dia mengetahui keburukan dalam dirimu lalu dia menutupinya.



2 | Pilihlah sahabat yang jika engkau meminta sesuatu daripadanya, dia pasti  memberi. Jika engkau berdiam diri, dia mula menyapa dahulu dan jika ada kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia pasti akan membantu , meringankan serta menghiburkan.



3 | Pilihlah sahabat yang jika engkau berkata - kata , dia suka membenarkan ucapanmu dan bukan selalu mempercayai sahaja. Jika engkau mengusahakan sesuatu persoalan yang berat, ia suka menemanimu mengusahakannya, sementara jika engkau berselisih faham dengannya, dia suka sekali mengalah demi kepentinganmu.

Rasulullah bersabda yang bermaksud :

    Seseorang itu menurut agama ( aturan ) kekasihnya, maka oleh sebab itu baiklah seseorang dari kamu semua meneliti orang yang akan dikasihinya.
      ( Riwayat Abu Daud dan Tarmizi )


Persahabatan yang indah adalah sahabat yang mempercayai antara satu sama lain dan melindungi keburukan mereka dari orang lain. KLIK SINI

Terima Kasih kerana sudi membaca entri ni, datang lagi . :)

1 comment:

Myra Azraff said...

indahnya kalau dapat kawan yang macam tu...^_^
yg penting kena saling ingat mengingati time kita buat salah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...