Tuan Belog

My photo
Blogging since 18 November 2011. Heyyy, slowly I'm backk ! dhiaadawiyah@gmail.com

Sunday, 19 February 2012

#Petua/Nasihat Mama - " Sebelum Waktu Maghrib , balik rumah ! Jangan dok kat luar " ..

Haaa ~ dah scan kan tajuk kat atas ? Mesti semua dah tahu kan ? 
Tak ada ibu bapa yang tak pedulikan anaknya ..

"Masuk dalam rumah cepat .. dah nak maghrib ni ..."

Haa .. itu pantang larang Tradisional Melayu waktu dulu - dulu. siapa yang tak ingat kan ? Semua ibubapa ada nasihat begitu pada anak - anak mereka masa kecil - kecil dulu . Tapi , ada yang dah besar panjang pun, ibubapa nasihatkan macam tu . Betul tak ? Elehhh ~ senyum-senyum pulak .. tapi, bukan pantang larang aje tau .. Ini Benar !

Tapi, ada yang tak nak dengar cakap mak kan ? Still main kat luar . Buat tak dengar je apa mak kata  ? Lepas 3 minit mak nasihat tapi tak dipedulikan .. mesti ada sesuatu yang terjadi pada korang kan ? 
Contohnya , terjatuh sebab berlari ke ? 
"Makkk .. adik jatuh !! Lutut adik berdarahhh ...-nangis- "

Haha .. contoh lagi ~ terjatuh dari basikal ? Lebih dahsyat lagi? tergolek - golek dengan basikal kecik tu ? " makk ! adik jatuh basikal .. ! -nangis-"


"Haa ~ Kan mak dah kata jangan main kat luar waktu maghrib .. kan dah jatuh ... "

Tau tak sebab apa ibubapa melarang kita berada di luar semasa waktu maghrib ? 
Sebab ...

- Kat luar banyak Syaitan . Mereka berkeliaran di luar rumah pada wktu maghrib. Syaitan juga adalah makhluk Allah, tapi Syaitan ditugaskan untuk menyesatkan manusia ke jalan yang salah .

- Jangan bermain kat luar pada waktu maghrib.Waktu maghrib lah syaitan suka bemain kat luar . Syaitan akan mengusik sesiapa yang masih berada di luar rumah .

- Waktu Maghrib, jangan tidur.

- Pernah dengar tak ? Bila tiba waktu azan di masjid ataupun surau , anjing-anjing pasti akan melolong sayu - sayu . Pernah dengar kan ? Seram .. sampai naik bulu roma . Mama Wieya kata, anjing-anjing tu nampak syaitan bertempiaran lari sebab tak tahan dengar azan berkumandang .

- Bila dah masuk dalam rumah tu, jangan lupa tutup semua pintu dan tingkap rumah.

- Masa waktu maghrib pun, jangan ketawa berlebih - lebihan ..

- Rasa - rasa, sesiapa yang lemah semangat tu dinasihatkan janganlah keluar rumah. Kerana anda berisiko DIRASUK !

Sabda Baginda Nabi Muhammad SAW yang diriwayatkan Al - Imam Al - Bukhari dan Muslim.
Baginda bersabda :

"Apabila malam kegelapan tiba, iaitu waktu petang, tahan anakmu. Sesungguhnya syaitan bertebaran pada waktu itu. Apabila malam mula berlalu, maka lepas mreka. Tetapi tutp pintu rumahmu dan sebutlah nama Allah. Sesungguhnya syaitan tidak membuka pintu yang tertutup, tutup makanan dan minuman serta sebut nama Allah SWT. sekallipun dengan meletakkan sesuatu di atasnya. "



 
credit : blog e - pendidikan islam

Terima Kasih kerana sudi membaca entri ni, datang lagi . :)

6 comments:

ϟY▲FIQ▲H said...

nice entryy . shukerr :) ^^

Tihara said...

memamg betul, yg akak tahu baru2 ni..tak kira org tua atau muda atau kanak2 mmg tak leh duk kat luar rumah waktu senja..bimbang terkena lintasan angin ahmar..nauzubillah

dhia adawiyah said...

#syafiqah *
- thank You !

dhia adawiyah said...

#Tihara *
- betul tu kak tihara .. saya pun baru tahu ni . hihi . baru tahu dari akak ...

Ain Zulaikha said...

sampai sekarang tak berani sangat keluar rumah time senja ... duk rumah je jd anak dara hehe

dhia adawiyah said...

hihi .. meningkat dewasa .. memang suka duduk kat rumah je . samelah macam wieya ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...